Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/feud.dk/public_html/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 666

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/feud.dk/public_html/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 671

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/feud.dk/public_html/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 684

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/feud.dk/public_html/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 689

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/feud.dk/public_html/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 694

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/feud.dk/public_html/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php:666) in /var/www/feud.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-greet-box/includes/wp-greet-box.class.php on line 493
Gratis Wordfeud dræner batteriet på din smartphone | Dansk Wordfeud
mar 272012
 

Måske er du glad for at du kan spille Wordfeud ganske gratis i bytte for at blive udsat for reklamer i spillet, men i virkeligheden er reklamerne i spillet en gigantisk strømsluger.


Forskere ved det amerikanske Purdue University har i samarbejde med Microsoft Research undersøgt strømforbruget i forskellige mobile applikationer. Her viser det sig, at de reklamefinansierede applikationer – som typisk er gratis for brugeren – bruger væsentlig mere strøm, end de applikationer brugeren har betalt for at få uden reklamer.

Hentes på nettet

Der er en god forklaring på dette mønster. Når du installerer en app på din telefon, bliver den hentet og installeret, og når du bruger app’en behøver den ikke hente mere på nettet.

Med de reklamefinansierede apps, som den gratis Wordfeud, er det ikke længere tilfældet, for reklamerne bliver ikke installeret sammen med applikationen. De bliver derimod hentet fra en reklameserver, hver gang de skal vises. Det forudsætter, at telefonens dataforbindelse er åben, og det bruger meget strøm. Faktisk viste forskernes analyse, at næsten halvdelen af strømmen i et spil blev brugt på at hente reklamer.

Avancerede reklamer

Reklamernes store strømforbrug skyldes også, at der bruges mange oplysninger til at bestemme, hvilke reklamer du skal vises. Blandt andet indsendes telefonens position til reklameserveren, og at finde ud af, hvor telefonen befinder sig, er også en strømkrævende opgave.

Dyrt at slukke

Mest overraskende er det måske, at tyve procent at spillets samlede strømforbrug bruges, når det afsluttes. Igen skyldes det reklamerne. Når du afslutter spillet, skal alle netværksforbindelserne til reklameserveren lukkes igen – og det koster også strøm.

Betal ved kasse 1 eller kasse 2

Når du vælger mellem en gratis, reklamefinansieret app og en betalingsudgave af den samme app uden reklamer, er det altså i høj grad et spørgsmål om, hvor du vil betale. Vil du betale udvikleren af app’en for det arbejde, han har gjort, eller vil du betale elselskabet i form af højere strømforbrug, og telefonproducenten i form af et batteri, der hurtigere skal udskiftes på grund af de mange opladninger.

<script type="text/javascript"><!--
google_ad_client = "ca-pub-3400894606969585";
/* feud - wide article */
google_ad_slot = "6578518851";
google_ad_width = 728;
google_ad_height = 90;
//-->
</script><br />
<script type="text/javascript"
src="http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js">
</script> 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)