jun 062012

Wordfeud har fået en ny, dansk konkurrent, nemlig spillet Ordkamp, der ligesom Wordfeud både findes i en betalingsversion og en gratis version med reklamer. Hanne Hjorth-Møller har skrevet en anmeldelse af spillet.

Ordkamp ligner på mange måder Wordfeud, men har samtidig en hel del flere funktioner, som gør det lidt mere spændende – bl.a. point og ratingsystem.

Reglerne er stort set som i Wordfeud – men man skal lige vænne sig til, at ordbogen er lidt anderledes. Her bruges Retskrivningsordbogen fra 2001, og der er en del forkortelser, der ikke godkendes, f.eks. målforkortelser som DL, CL osv. Det kræver derfor lidt ekstra at komme af med et ”C”. Omvendt er nogle – men langt fra alle – navne på lande og byer gyldige. Det er imidlertid stor en fordel, at man får at vide, hvilke ord, der ikke duer, hvis man forsøger at lægge et ugyldigt ord – på den måde er det ret nemt at vænne sig til ændringerne.

Rangliste

Det der virkelig gør Ordkamp sjovt, er pointsystemet. Som ny spiller starter man med 1000 point, hvilket illustreres med 2 stjerner, og herefter stiger eller falder ens rating, alt efter hvor godt man klarer sig i kampene. Man kan have fra 1 til 5 stjerner. Pointsystemet er ret sindrigt indrettet, lidt ligesom ranglisten i tennis. Når man spiller en kamp, vægtes det samtidigt, hvor stærk éns modstander er, og man kan derfor godt stige i point, selvom man taber – hvis man har kæmpet mod én med meget højere rating, og taber med mindre end forventeligt.  Hvis man afbryder et spil, straffes det med et stort pointtab, ligesom det kommer til at fremgå af ens statistik.

Flere måder at starte et spil

Man kan starte en kamp på flere måder. Ligesom i Wordfeud kan man gå ind og invitere en bestemt spiller ud fra spillernavnet. Man har også muligheden for at vælger modstander ud fra køn og geografi – f.eks. ”kvinde fra Faurskov”. Den sidste mulighed er at vælge modstander ud fra rating-niveau – man kan enten vælge at spille mod en, der matcher ens egen rating, eller en helt tilfældig modspiller. Man har som i Wordfeud selvfølgelig også valget mellem et standardbræt eller et tilfældigt. Da der endnu ikke er så mange spillere som i Wordfeud, kan man godt komme til at vente lidt, inden systemet finder en modspiller.

Point

[suffusion-widgets id=’3′]

Den, der starter, har i Wordfeud ofte et efterslæb, da man kun har point fra sine egne bogstaver. Det kompenserer man for i Ordkamp, ved at første ord tæller dobbelt – dette udligner ulempen ved at starte. Bonusfelterne ligger på en lidt anden måde, som jeg tror, er med til at gøre, at man ikke spiller så defensivt.

Et enkelt irritationsmoment er, at afsluttede spil ikke kan slettes manuelt – først efter 72 timer forsvinder de af sig selv.

Spillet er oprindeligt startet som et computerspil på nettet, under navnet ”Ordjagt”. Spillet findes stadigt i PC-versionen, som nu også hedder Ordkamp, men her er vikårerne meget anderledes. Man spiller på tid, og alt efter hvilken hastighed man vælger, har man et bestemt antal minutter til at afvikle spillet. Der er et link fra app’en til spillets ”community”, som er et fælles site for både PC-og app-spillere.

Alt i alt gør de mange ekstra muligheder i Ordkamp det til en sjov og spændende afveksling fra Wordfeud.

One Response to “Anmeldelse af spillet Ordkamp”

1. Det bedste ved Ordkamp er at ordbogen er meget bedre end den der bruges i Wordfeud